Slektstre for Oddlaug Gaupås og Per Aase Andresen

Konow, Carl Francissen

Mann 1863 - 1923  (59 år)


Personlig informasjon    |    Notater    |    Kilder    |    Alle

  • Navn Konow, Carl Francissen 
    Født 20 Aug 1863  Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet  [1
    Kjønn Mann 
    Yrke Prest 
    Død 11 Mai 1923  Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Gravlagt 18 Mai 1923 
    Person ID I12390  of2024-03-27
    Sist endret 1 Mai 2012 

    Far Konow, Francis Carlsson,   f. 22 Jun 1838, Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 19 Okt 1875, Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 37 år) 
    Mor Smith, Catharina Maria,   f. 21 Okt 1841, Rode 2-15, Bergen, Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 02 Jun 1917, Oslo Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 75 år) 
    Gift 14 Nov 1861  Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Famile ID F13949  Gruppeskjema  |  Familiediagram

    Familie Falsen, Elisabeth (Lizzie),   f. 21 Jun 1865, Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet,   d. 20 Mar 1946, Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet  (Alder 80 år) 
    Gift 07 Feb 1890  Bergen Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Sist endret 27 Mar 2024 
    Famile ID F5107  Gruppeskjema  |  Familiediagram

  • Notater 
    • Presten Carl Konow ble landskjent da han i et foredrag 1906 avviste en rekke kristne dogmer. Han var dypt religiøs og hadde et sterkt kall til prestetjeneste. Han nektet derfor å etterkomme biskopens og kirkestatsrådens oppfordring om å gå av.

      Konow vokste opp i et dannet bergenshjem. Opprinnelig hadde han tenkt å bli kjøpmann som sin far, men påvirket av sin farfar, konsul og stortingsmann Carl Konow, som hadde opplevd en kristelig vekkelse i 1840-årene, følte Konow seg trukket mot prestetjenesten. 1875 døde faren og året etter farfaren. 1877 giftet moren seg med skoledirektør Peter Coucheron i Christiania, og Konow begynte på katedralskolen der. 1881 startet han sine teologistudier med ?et fromt og vakt sinn?. Konow ble i studietiden regnet blant de konservative. 1886 tok han teologisk embetseksamen, 1887 praktisk-teologisk eksamen og foretok deretter en lengre studiereise til anerkjente tyske læresteder.

      1889 ble Konow utnevnt til personellkapellan hos sogneprest Mowinckel i Sandviken, Bergen. Denne menigheten skulle han komme til å tjene resten av sitt liv. Han giftet seg med Lizzie Falsen 1890, og 1892 ble han konstituert sogneprest etter Mowinckels død. Året etter ble han utnevnt til kallskapellan, da indremisjonslederen O. K. Grimnes fikk det ledige sognekallet.

      De neste årene interesserte Konow seg stadig mer for moderne, bibelkritisk forskning, og han ble en typisk representant for den liberale, kulturprotestantiske retning. Det som vanligvis omtales som ?Konow-saken?, begynte 1906, da Konow i et foredrag tok til orde for en modernisering av kristendommen. Biskop Johan W. Erichsen holdt et motforedrag om betydningen av de kristne dogmene. Konow svarte med foredrag om forskjellen mellom den eldre og nyere kristendomsoppfatning, der han avviste den tradisjonelle kirkelære om syndefallet, jomfrufødselen, oppstandelsen, treenighetslæren og forsoningslæren. Teologien måtte tilpasse seg den moderne kultur og arbeide for å virkeliggjøre menneskets fulle selvstendighet religiøst, etisk og intellektuelt. Da Konows foredrag ble kjent, førte det til krav om hans avgang. Verken biskop eller regjering ønsket oppsigelse ved dom, men Konow ble oppfordret til å slutte frivillig som prest, noe han bestemt avslo. Saken ble løst ved at biskopen tilsatte en stiftskapellan i menigheten, som overtok en rekke av Konows tjenesteplikter. Konow ble omtalt som martyr blant borgerskapet i Bergen, mens biskopen mente at han tvert imot ble båret ?med flyvende Faner og klingende Spil nedad Tidsaandens brede Strøm?. Fra 1894 var Konow biskopens representant i Bergens skolestyre, og da han 1908 ble fjernet av biskopen, kom han straks inn igjen som kommunevalgt medlem.

      Carl Konow deltok 1910 og 1913 ved ?Verdenskongressen for frisinnet kristendom og religiøst fremskritt?. Han hadde den oppfatning at alle mennesker egentlig var religiøse. I alt liv er der en enhet med livets opphav, og religion er følelse av denne enhet, skrev han. Konow var i sin religiøsitet mer mystiker enn rasjonalist. 1915 ble han residerende kapellan i Sandviken og fikk da en mer selvstendig stilling. 1916 ble han gjenopptatt i Bergen presteforening og deltok aktivt på møtene. Gjennom all kamp og strid bevarte Konow et fromt sinn, uten bitre følelser. Han ville ikke være annet enn prest og forble i embetet frem til sin død 1923.

      Verker

      Et utvalg
      ?Den gammeltestamentlige kritiks forhold til den aabenbarede sandhed, i Ki&K 1900, s. 179?189, 195?205
      ?Albrecht Ritschl, i Ki&K 1901, s. 320?343
      ?Fra den nyere gammeltestamentlige forskning og litteratur, i NTT 1903, s. 340?361
      ?Er luthersk konfessionalisme luthersk berettiget?, i Norsk Kirkeblad 1906, s. 145?152
      ?Forskjellen mellem den ældre og nyere Kristendomsopfatning, Bergen 1907
      ?Taler ved gudstjenesten, 1908
      ?Den nuværende kirkelige Situation, Bergen 1908
      ?Verdenskongressen i Berlin for fri kristendom og religiøst fremskridt, i Norsk Kirkeblad 1910, s. 305?309 og 329?333
      ?Hvad blir der igjen af kristendommen naar dogmerne falder bort?, i A. Rasmussen og C. Konow: To Foredrag, København 1911, s. 13?24
      ?Det andet store bud i loven, i Norsk Kirkeblad 1918, s. 466?474
      ?Religionsundervisningen, dens egentlige maal og middel, i Skole og Samfund 1921, s. 81?86
      ?Pastor Carl Konows efterlatte prækener, 1923

  • Kilder 
    1. [S260] Store norske leksikon, Store norske leksikon, (1992).